Richard Artschwager

Office Scene

1966
Artschwager OfficeScene B1920pix 72dpi

© Richard Artschwager

© Richard Artschwager

Acryl auf Celotex, Metallrahmen
96,8 x 96,8 cm (mit Rahmen)
Inv. 1993/7

Kurzbeschreibung

Die Bedeutung, die Formica für die Skulpturen Artschwagers übernahm, kam in seinen grafischen Arbeiten dem jungen, ebenfalls synthetisch hergestellten Material Celotex zu, das Franz Kline bereits für seine Arbeit nutzte und das alle wesentlichen Merkmale aufwies, die Artschwager als notwendig erachtete: „I started using Celotex, this pressed paper compound with a coarse surface, which I first saw at the Art Institute in Chicago in some pieces by Franz Kline. I was interested in Kline anyway, and the Celotex seemed perfect because it had the roughness, like the look of pinhole photographs. You see, it replaced the human touch that the photo didn’t have. I wanted something that had the feel of drawing, the character of painting, and introduced the look of mechanical reproduction.“[1]



[1] Zit. nach Steven Henry Madoff, „Richard Artschwager’s Sleight of Mind“, in: Art News, 87, Januar 1988, S. 114–121, hier S. 117f.

Ausführliche Beschreibung